2015. augusztus 11., kedd

A másik orca


Nem vagyok igazából Biblia forgató ember. De vannak közkeletű kifejezések, szavak, melyeket "mindenki" ismer, hall élete során többször, így én is.

Mióta az Erőszakmentes Kommunikáció életem része a mindennapokban, mióta nem kell hozzá külön elszánás, hogy használjam, azóta sokféle módon kinyílt számomra a világ.
Így pl. érteni vélek bizonyos példázatokat. Lehet, hogy nem egészen úgy, ahogy azt a keresztény egyházak magyarázzák, hanem egyéni módon, mindenesetre nekem tetszően, engem kielégítően.

Ilyen többek között ez a passzus is: Ne álljatok ellene a gonosznak, hanem aki arcul üt téged jobb  felől,  fordítsd felé a másik orcádat is. Mt 5,29

Ez nekem nem azt jelenti, hogy szelídséggel, alázattal hagyjam, hogy balról is képen vágjanak. (Erre, hogy hagyjam azt is megütni, nem is szólít fel!)
Sokkal inkább azt, hogy egy helyzetben megnyilvánultam eddig valahogy, amire a másik elkeseredetten, dühhel, fájdalommal reagált. Nekem viszont van egy "másik orcám" is, egy másik módom, ahogy az adott pillanatban a helyzetben lehetek, megnyilvánulhatok, odafordulhatok.

1. Tehetem, hogy elmondom, valójában mit is akartam előzőleg. Rólam szóló 4 lépéses mondattal, amit Marshall őszinteségnek nevez.
2. Elmondhatom, mi van velem az ő reakcióját tapasztalva. Egy újabb őszinte mondat, csak egy másik pillanatomról.
3. Odafordulhatok a másikhoz a megértés valódi szándékával, megint csak 4 lépéses mondattal. Egy megajánlással, ahol "megtippelem", a másik mely érzése, szükséglete volt az ő mozgatórugója, amikor "nekem esett". Ez ugye Marshall nomenklatúrájában az empátia. 

Számomra a "másik orca" leginkább ez a 3. lehetőség. (Melyet persze magamban, némán megelőz az első kettő, hisz ezek kihagyása szinte lehetetlenné teszi, hogy odafordulásom a másikhoz valódi megértési szándékkal legyen.)
Így valóban más képet mutatok magamról. A kíváncsi, szeretettel kapcsolódni vágyó ember arcát. Akinek fontos, hogy értse a másikat és akinek fontos, hogy őszintén beszéljen magáról.

Ez a "ne álljatok ellen a gonosznak" kifejezés is jelentés változáson ment át persze. Hisz a gonosz már nem gonosz. Hanem egy ember, aki érzelmi érintettségében nehezen tudja kifejezni, mi is zajlik benne. Indulatosságában engem hibáztat. Viszont ez EMK-t ismerő embernek annyit jelent, hogy tudom, a másikkal történt valami, amire szeretne figyelmet, megértést kapni. Tehát elhagyhatom az ellenállást, és odafordulhatok hozzá a másik, a megértési szándékot mutató arcommal.
Illetve magam is kész vagyok transzparenssé, átláthatóvá válni, kilépve az ellenállásból.
Mert egy oldalon állunk, érteni szeretnénk önmagunkat és egymást. Találkozni szeretnénk, kapcsolatba kerülni. Csak nem mindegy, hogyan tesszük azt.

Tegyük a "másik orcánkkal"!?


1 megjegyzés:

  1. Hú, ezek nagyon értékes és mély gondolatok! Sokat adtál, Julianna! Köszönöm!

    VálaszTörlés